Followers

Pages

Tuesday, March 15, 2011

Gempa & Tsunami kat Jepun

Agak lambat entry pasal gempa bumi n tsunami yg melanda kt Jepun tu Ayu update. first tahu dari abg Asyran n kak Mirah before nek bus bertolak balik k besut tercinta ni 11hb lepas. kejadian petang tu je. sgt tragis. hmm.. semoga kita semua terselamat dari bencana yang xdiingini tu...

Pesan abe Ayu :
"jangan p pantai time cuti ni ok?"
"ok!" gaya adik yg humble n mnurut perintah. cewaahh.. tapi mmg pn.. haha .. :P

Oklah. Nak kongsi cket info pasal bencana ni,
sama-samalah kita berdoa agar dijauhkan dari malapetaka seperti ini. Amin.

Gempa bumi berskala 8.9 dan Tsunami yang melanda Jepun ni adalah yang paling teruk dalam sejarah sepanjang 140 tahun. Gempa bumi ni mencetuskan gelombang tsunami sehingga setinggi 10 meter. Agensi berita Kyodo melaporkan, gegaran kuat itu menyebabkan kerosakan besar kawasan di utara Jepun, manakala gelombang tsunami memusnahkan hampir apa saja di laluannya termasuk ladang pertanian, bangunan, rumah, kapal, kenderaan dan menyebabkan kebakaran.

“Gempa menyebabkan banyak kecederaan, kebakaran dan gelombang besar memaksa beribu-ribu penduduk melarikan diri ke kawasan lebih tinggi untuk menyelamatkan diri,” lapor Kyodo.

Beberapa loji jana kuasa nuklear dan pusat penyulingan minyak ditutup manakala sebuah firma pengeluar besi utama terbakar. Kira-kira 4.4 juta rumah di bahagian utara Jepun terputus bekalan elektrik.

Sama-sama kita doakan supaya rakyat Malaysia di sana selamat dan semoga bencana seperti ini tidak berlaku di negara kita. Semua ini datang dari Allah, kita hanya mampu berdoa. Amin.

No comments: