Followers

Pages

Friday, January 20, 2012

Kawin Masa Belajar ??

Topik hangat ketika n saat ini .. pendebat-pendebat yang bukan calang-calang kat kelas 7.o5 nih.. kawin time belajar a.k.a zaman muda nih la .. (update lambat.. Haha) Oke, saper x tertarik ngan topik ni kan .. nak2 kami yang da tahun akhir ni .. hehe .. bukan senang nak kawin kan? Kawin kan menda baik, menda baik tu mmg slalu susah nak buat.. Hehe .. :P
Ada orang cakap macam ni "eiiiii .. gatal sangat la tu nak kawin awal" ..  Pada aku, ni bukan soal gatal ker apa .. tapi soal new step dalam hidup .. kalau bercinta sakan tapi hala tuju xtahu lagi buat apa kan? even bercinta 20 tahun sekalipun kalau hati xtetap buat apa kan? .. Bukan senang nak dapat ketenangan dalam hidup kan .. orang kata bila kita nak buat sesuatu yang baik ni kita sering ragu-ragu, mungkin ada bisikan jahat kat belakang yang xnak kita berubah ke arah kebaikan ..
Ada pulak orang berpendapat "keja la dulu, kumpul duit banyak-banyak baru pikir soal kawin". "Hoi! ingat senang k nak kawin? ingat nak kawin free2 macam tu je k?" Haa .. betol jugak tuu, mmg  kne tggu ada duit la bru pikir psal kawin kn.. Tapi.. rezeki Allah s.w.t tu ada kat mana-mana... InsyaAllah, benda baik akan selalu diberkati .. Kalau rasa hidup dah stabil tu, boleh da nak kawin ... I restu je u all .. Haha .. Peace. :)
Tak ada apa yang senang dalam hidup ni kan .. Dugaan? pasti ada dalam apa jua keadaan. aku rasa, kawin awal ker lewat ker, cubaan dan dugaan tetap ada dalam apa juga bentuk. Kita sebagai hamba Allah sudah tntu akan tetap diuji. Firman ALLAH:
"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan (saja) mengatakan: "Kami telah beriman," sedang mereka tidak diuji lagi? Dan sesungguhnya KAMI telah menguji orang sebelum mereka, maka sesungguhnya ALLAH mengetahui orang yang benar dan sesungguhnya DIA mengetahui orang yang dusta." - Surah al-Ankabut 2-3
Apatah lagi kita yang bukan manusia sempurna ni kan, dengan ujian dan dugaanlah sesorang tu akan belajar untuk berubah ke arah yang lebih baik.

Perkahwinan tu bukanlah satu jalan semata-mata ingin mengelakkan maksiat tapi, ia adalah tentang komitmen terhadap pasangan. So, aku x bajet aku kawin awal. Paling awal pn, tahun pertama kerja nanti r .. mungkin banyak komitmen lain yang aku masih perlu tempuh. ceeehhh. kalah PM. Haha .. Tapi kalau jodoh tu datang bulan depan sape taw .. tetiba ada rombongan datang kan? Haha .. agak2 aku terima x??

*Dalam hati, seyes nak kawin awal .. Haha :P
Hagak2 la kan .. sape kawin dulu ?? Haha :p

5 comments:

yuyu said...

kawin cepat or lambat itu no poblem kak..janji akak dpt suami yg terbaek..Insyaallah..:)

Anonymous said...

haha.i think t0m is g0ing t0 marry first. Die pny h0rm0n gatal tu extra dr org lain. Haha. Niway,thanx sbb ltk surah al ankabut tu. -y0ur sis

fyruz said...

really like ure dress. u look gorgeous!

mish nuryu said...

Yuyu : InsyaAllah .. sama-sama kita doa aje .. insyaAllah .. :)

mish nuryu said...

Anonymous : eh2.. sape sis anonymous ni, mcm kak fyruz je .. btol x? haha .. eh,kteorang naik pelamin sama2 kak .. Haha .. haa... ag satu bju pinjam je tu .. ptot lawa kan.. hehe :)