Followers

Pages

Wednesday, December 14, 2011

Patah Tumbuh Hilang Berganti

Assalamualaikum? :)
Cuba baca sekali lagi tajuk entry ni .. Haa .. Sapa paham maksud dia? ley explain cikit dop? Hehe .. Rasanya peribahasa ni semua orang tahu kot, adik-adik kecik je mungkin xtaw .. Hehe .. Yer .. Yer .. Patah tumbuh hilang berganti .. Eh, macam ada dalam lirik lagu 'Tak Mungkin Kerna Sayang' yang Alyah nyanyi tu r .. Hehe ..
I realize to talk something about this when someone around me crying for her lost .. And i know that feeling .. Hoping that something can make u strong .. 
Peribahasa ni biasanya sinonim dengan dunia percintaan .. Kehilangan dan pasti akan ada penggantinya .. Tapi kadang tu, kehilangan tetap kehilangan kn .. Manusia diciptakan berbeza antara satu sama lain .. Besarnya kekuasaan Allah s.w.t menjadikan setiap insan itu istimewa dengan caranya yang tersendiri .. Itu yang melahirkan rasa sebuah kehilangan .. 
Owh, budak-budak bawah umo xley cintan cintun ag taw .. Belajar sunguh-sungguh dulu .. Dengar taw, lau x dgr cikgu tarik tinga kang .. [Bajet garang.. Hehe] .. 
Allah s.w.t menciptakan manusia penuh dengan rasa kasih sayang .. Istighfar 2 3 kali kalau kita dengar pasal manusia yang bersifat binatang kan. Mana perginya nilai kasih dan sayang yang sememangnya dilahirkan dalam diri manusia yang bergelar insan??
Hmm .. Sayang, bila kita merasa akan kehilangan, xperlu nak meraung, menyesali akan kehilangan yang memang ditakdirkan menjadi salah satu dugaan dalam perjalanan hidup kita .. X perlu mengajar insan yang belum tentu jadi milik kita .. Seseungguhnya Allah merancang sesuatu yang lebih baik untuk kita .. InsyaAllah ..
Teringat pula peribahasa cinta-cinta yang lebih kurang seerti dengan peribahasa kat atas, 'bunga bukan sekuntum, kumbang bukan seekor'. Haa .. bukan ker lebih positif lau berfikir macam tu when we lost someone yg kita sayang .. Seriously, Rancangan Allah s.w.t adalah terbaik untuk kita, janji kita dekat dengan DIA .. Kehilangan yang dirasai pasti akan pulih .. Pasti berganti .. Yang pasti hanya dengan izin Allah s.w.t. :)


No comments: